OVER ELLEN
Mezzosopraan Ellen van Beek is opgegroeid in Azië (China & Taiwan), waar zij al op jonge leeftijd kennis heeft gemaakt met diverse culturen. Bij terugkeer in Nederland is zij aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU) bij Henny Diemer gaan studeren en participeerde zij in de operaklas onder leiding van Monique Wagemakers. Na haar afstuderen heeft Ellen zich verbonden aan Operastudio Nederland, waar zij zich tevens heeft verdiept in bewegingsleer (acrobatiek, mime). De afgelopen jaren werd zij gecoacht door Margreet Honig. ​​
​
​Al tijdens haar studie aan de HKU deed Ellen opera- ervaring op in rollen als Messagiera uit Monteverdi's opera Orfeo en de Dritte Dame in Der Zauberflöte van Mozart. Al snel daarna werd zij gevraagd door The Bangkok Opera in Thailand voor zowel het vervullen van de rol Benjakai in de wereldpremiere van Ayodhya door de componist Suchartikul, als de rol van Lucretia in The Rape of Lucretia van Britten. Na dit succesvolle internationale debuut volgden uitnodigingen van het toenmalige Resident Artist Programme (RAP) van de Nederlandse Reisopera voor de rol van Moeder & Vrijdag in de opera Robinson Crusöe van Offenbach (Oerol Festival) en Tisbe in La Cenerentola van Rossini. Meer recentelijk heeft zij de rollen van Mercédès in de opera Carmen van Bizet, Wellgunde in Das Rheingold van Wagner (met voorstellingen op een vrachtschip), Dorabella in Così fan Tutte van Mozart en Der Trommler in Der Kaiser von Atlantis van de componist Ullmann vervult. Naar aanleiding van haar rol in Das Rheingold ontving Ellen een stipendium van het Wagnergenootschap Nederland.
Ellen haar podiumervaring reikt echter verder dan operaproducties alleen. Niet alleen een samenwerking met Toneelgroep Amsterdam, maar ook met de Rotterdamse Operadagen hebben tot bijzondere theatervoorstellingen (op locatie) geleid. Een hoogtepunt vormt de productie Vrouwen, Liefde, Leven. Deze door Ellen en Klaus Bertisch (dramaturg van de Nationale Opera & Ballet) gecreëerde solovoorstelling, gebaseerd op de gelijknamige liederen van Schumann, is een mystieke hommage aan de ontwikkeling van een jong meisje. Wegens succes is deze productie reeds in geheel Nederland in reprise gegaan. Nóg oncoventioneler was de productie onder de naam Persona (premiére op het Grachtenfestival), waarin Ellen haar rol zwijgende acteerde. Hiermee heeft zij zich, naast zangeres, ook als actrice en sterke toneelpersoonlijkheid gevestigd.
​
Naast de opera heeft zij ook een voorliefde voor het oratorium-, symfonisch repertoire en kamermuziek. Haar repertoire reikt van Bach tot Wagner en al jaren vormt zij, naast te gast te zijn geweest bij diverse kamermuziekensembles, een kamermuziek duo met pianiste Aafje van Gemert.
​
Sinds 2017 is Ellen, naast haar werkzaamheden als solo zangeres, zowel bij het koor van De Nationale Opera als bij het koor van Opera Vlaanderen ook veelvuldig werkzaam.